Nyttigt eller ej



Där sprack ännu en vecka då man ville vara nyttig. Blev bjuden på semla i måndags och tårta i tisdags. Idag blev det Mc Donald´s...Känner mig så nyttig...Här ska ni få ett nyttigt recept iaf!








Dinkelbröd
½ paket jäst
5 dl ljummet vatten
2 nypor havssalt
½ dl olivolja
1 stor riven morot
2 msk flytande honung
13 dl dinkel ljust mjöl

1 dl blandade frön/nötter ex solros, sesam, pumpakörnor, valnötter m fl.

Sätt ungnen på 250 grader.
Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt olja, salt, honung och moroten. Arbeta in mjölet noga.
När man bakar med dinkel så är det viktigt att man låter degen vara ordentligt klibbig, dinkel suger upp mer vätska. Låt jäsa i 30 minuter. Häll i degen i en smord form, strö över fröblandingen och låt jäsa ytterliggare minst 30 min.
Grädda 10 min, sänk värmen till 200 grader och grädda ytterliggare i 20 min.
Ett tips är att göra degen på kvällen och låta den stå i kylen över natten i en plast bunke, då jäser den sakta men säkert.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0